8 tips om je online training te boosten wanneer je net start
Scroll naar onder om het artikel te lezen
Het ene moment ben je:
"Vreugde! Ik ga starten met online trainingen! Ik heb er zoveel zin in!" π₯³
Het andere moment ben je:
"Oei... Wie gaat mijn online trainingen kopen? Ik ben nog maar net gestart... Is het wel een goed idee?" π₯Ί
Als het je enigszins kan troosten, je bent niet de enige met dergelijke boemerang gevoelens.
Wanneer je denkt aan "online trainingen", duiken vermoedelijk 'de grote online ondernemers out there' in je hoofd op die online programma's als zoete broodjes verkopen.
Twijfel en het nodige uitstelgedrag steken bij jou de kop op want:Β
Hoe maak je dan een succes van je online cursus?Β
Ga je eerst voor de grote "following"? Focus je eerst op het verzamelen van minstens 1000 leads op je e-mail lijst?
Zelfs zonder veel volgers, een uitpuilende e-mail lijst of een groot budget, kan je een succes maken van jouw online trainingen!
Je gaat jouw droomklant namelijk "aantrekken".
En dat op een manier die bij je past, zonder dat je moet "verkopen". Moeiteloos dus.
DISCLAIMER: met "moeiteloos" bedoel ik niet "weinig werk". Ik bedoel hiermee dat het geen tonnen energie gaat vreten. Meer nog, je gaat er zelfs energie van krijgen.
Het lijkt wel alsof ik één of ander geheim wapen heb, hè?
Wel, dat is ook zo! π€©
Geheim, want als ik rondom me heen kijk, zie ik veel ondernemers net het tegenovergestelde doen. Ze springen namelijk op de boot van o.a. lanceerscripts.
En als ik ergens geen fan van ben zijn het lanceerscripts.Β
OkΓ©, alvorens ik het geheime wapen onthul, vertel ik je eerst waarom ik niet zo hou van lanceerscripts. Het is namelijk belangrijk om te begrijpen.
Reden nr. 1
De meeste lanceerscripts (ik wil niet veralgemenen) zijn uitgekiende, voorgekauwde, copy/paste programma's. Deze zijn (bijna altijd) doorspekt met tal van psychologische trucjes om klanten (ja, sorry) te manipuleren.Β
Ik verduidelijk het graag met een voorbeeld.
VRAAGJE: heb jij ooit iets gekocht op het einde van een gratis webinar omdat vele anderen het ook kochten? Omdat je talloze "ik doe mee" reacties zag binnen stromen in de live chat? Dit is uiteraard niet in scene gezet. Er zijn werkelijk talloze anderen die het kochten. So far, so good.Β
But... there is a but!
Want waarom kocht je het? Wellicht omdat je schrik had dat je 'iets' zou missen? Je kent het wel... FOMO!? The fear of missing out dus. En FOMO wordt uitgelokt door... groepsdruk. De "live chat" dus.Β
Om mijn standpunt over groepsdruk bij te treden:Β heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je alleen maar extra bonussen krijgt als je "live" aanwezig bent tijdens een gratis webinar? En niet als je de replay bekijkt? Dat is omdat je er live bij zou zijn. Want hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Hoe meer vreugde, hoe meer positieve reacties. Hoe meer positieve reacties, hoe meer verkopen.
Ik vind dat spijtig voor de mensen die er niet live bij kunnen zijn omdat ze andere verplichtingen hebben. Ondanks hun oprechte interesse, krijgen ze de bonussen niet. Bij mij zou iedereen die bonussen krijgen. π
Anyway, ik heb mijn punt nog niet helemaal gemaakt. Misschien jij niet, maar de meeste klanten die instappen "als gevolg van FOMO" hebben hun beslissing niet doordacht genomen.Β
Als er iets is dat ik NIET WIL is dat mijn klanten instappen in mijn online training... als een kieken zonder kop π . Want dat gebeurt onder groepsdruk wanneer je inspeelt op FOMO! #thatsanonoΒ
Ik wil dat mijn klanten instappen omdat ze 100% overtuigd zijn dat het hun gaat helpen, dat ze er tijd voor kunnen vrijmaken Γ¨n dat ze zich financieel niet vastrijden.Β
Maar dan moet je je klant wel voldoende tijd geven om hierover na te denken. Het tegenovergestelde bekom je door in te spelen op FOMO en groepsdruk. Zie je?
Ik heb liever 5 verkopen minder dan 5 ongelukkige klanten die zijn ingestapt als een "kieken zonder kop", en dit door mijn toedoen. Want die 5 ongelukkige klanten zijn ook "social proof": het bewijs dat iets werkt, of in dit geval...: niet werkt. Uiteraard gaat geen enkele ondernemer slechte reviews posten over zijn online cursus. Dat is hetgeen altijd onder de radar blijft (logisch uiteraard). Maar ongelukkige klanten kunnen wel praten. Hou daar rekening mee, want positieve mond-op-mond reclame MAAKT je online training. Negatieve mond-op-mond reclame KRAAKT je online training.
Conclusie:Β op korte termijn haal je misschien het maximum aan inschrijvingen met zo'n lanceerscript. Op lange termijn is het een slechte strategie.
Reden nr. 2
Een lanceerscript (het ene al wat beter dan het andere) volg je stap voor stap. Als een robotΒ ga je doen wat er staat. Niet denken, gewoon doen. Maar je moet beseffen dat je niet de enige bent die deze stapjes nauwgezet volgt. Want elke ondernemer die op het einde van de live chat zei "ik ben er bij!" gaat op exact dezelfde manier te werk bij het lanceren. Zo wordt het voorspelbaar, natuurlijk.
ππ» No kidding, ik volgde de afgelopen tijd 2 webinars van 2 verschillende ondernemers die qua proces, qua opbouw en qua boodschap exact hetzelfde waren. De tekst was weliswaar anders. Maar voor de rest was het een overduidelijke "copy/paste". Die kochten ongetwijfeld hetzelfde lanceerscript...
Copy/paste slaat zoals een tang op een varken, wat betreft authenticiteit.Β Je mag de meest authentieke ondernemer zijn op deze planeet, maar als je stap-voor-stap een lanceerscript volgt, verlies je een deel aan authenticiteit. Want het proces dat je volgt, is ook deel van je authenticiteit.Β
Tenzij het volledig past bij jou, dan vind ik het wel okΓ©. Je kan trouwens gemakkelijk aftoetsen of het bij je past:
Het geheime wapen dus.
Wel het geheime wapen, dat ben... JIJ!
Inderdaad, zo simpel is het.
Als je nog maar net gestart bent met online trainingen, of je gaat starten, gooi jezelf dan in de strijd.
Verstop je niet achter lanceerscripts, 20 vooraf uitgeschreven e-mails, een doordachte sales page,...Β
Laat je zien zoals je bent, op een manier waar je je goed bij voelt!
Want...
Een online training IS ZO ENORM PERSOONLIJK. Jouw droomklant zal voor jou en je online training kiezen omdat die overtuigd is dat JIJ kan helpen.
En die overtuiging komt vanzelf! Je hoeft daarvoor niet schreeuwerig of "verkoperig" gaan doen. Je hoeft geen energie te stoppen in "volg-de-stapjes-en-alles-komt-goed" lanceerscripts. Het enige dat je moet doen, is je eigen fantastische zelf zijn π.Β
Hoe overtuig je jouw droomklant dan? Wel, door teΒ babbelenΒ met jouw droomklant!
Babbelen, of anders gezegd "connecteren met je droomklant (*)", gaat je helpen je online trainingen te boosten.
(*) daarmee bedoel ik niet één droomklant hΓ¨ π Β - jouw droomklant is 'jouw doelpubliek' en daar zijn er heel wat van, trust me
Babbelen met je droomklant, moet je altijd doen. Maar zeker op deze 3 momenten:
Concreet nu. Hoe pak je dit aan?
Als je van mij een draaiboek verwacht, of één of ander script, dan moet ik je teleurstellen. π Ik ga je namelijk niet vertellen wat je moet zeggen tegen je droomklant. Dat zou weinig authentiek zijn, hΓ¨? Bovendien ga jij je daar allesbehalve comfortabel bij voelen, geloof me maar. Want jij vertelt de dingen op je eigen authentieke manier. Jij pakt de dingen aan op een manier die bij je past. Iets doen waar je je niet goed bij voelt, jaagt je droomklant weg.
Hieronder vind je 8 tips die je kan toepassen. Ik heb ze geordend volgens de 3 momenten (zie hierboven).
Zoek je droomklant op (social media, communities,β¦) en kom te weten waarmee die worstelt. Zo kan jij je online trainingen exact afstemmen op hetgeen jouw droomklant nodig heeft. Dit doe je gewoon door gesprekken aan te gaan. Te helpen. Waarde te geven. Gewoon, naturel. Op een manier die bij je past π
Waarom lanceer je geen bΓ¨taversie (ook testversie genoemd) aan een sterk verminderde prijs + een persoonlijke aanpak in ruil voor feedback? Je werkt eerst de structuur uit. Vervolgens werk je stap voor stap, je online training uit. Dit doe je dus op basis van feedback van je droomklant. Je droomklant test het, jij weet wat goed gaat, wat beter kan, en zo kan je bijsturen. Bovendien kan je, naast feedback, ook een review vragen. Wanneer je officieel lanceert, heb je dus bewijs dat het werkt. Enorm belangrijk, want hoe ben je zelf als je iets koopt?Β
Zo'n bΓ¨taversie is dus een win-win in het kwadraat. En je kunt ongelooflijk veel babbelen met je droomklant, in een ongedwongen sfeer! π
(π‘ pssst: ik heb hier een online training over, moest je graag mijn stappenplan willen volgen: meer info)
Voorzie de mogelijkheid voor je deelnemer om vragen te stellen doorheen de online training (of het nu een bètaversie of de finale versie is). Yes, ook al is het een "doe-het-zelf" online training (zonder begeleiding dus). Het is belangrijk dat je droomklant weet dat je er bent voor hem/haar. Uiteraard is dit voor kleine vragen. Dit kan je kaderen op bijvoorbeeld je sales page, maar ook aan het begin van je online training.
Heb je bovenstaande tips toegepast? Wel, doe even een persoonlijke reach-out naar iedereen die interesse getoond heeft in wat je doet en waar je mee bezig bent. Je hebt misschien een post rond je online training? Een story? Een e-mail? Meerdere? Ga er niet zomaar van uit dat iedereen jouw (al dan niet meerdere) posts, stories en/of e-mails heeft zien passeren. We worden overspoeld door online info, en we zien heus niet alles passeren. Als je eerder al oprechte & leuke gesprekken hebt gevoerd met je droomklant, zal die jouw persoonlijk berichtje wederom appreciΓ«ren.
Droomklant be like: "Thank god dat je me dit berichtje stuurt, anders zou ik het nog missen". π€©
Je eerste deelnemers zijn een feit, yaaaass!!! π₯³ Stuur hen opnieuw eenΒ persoonlijk e-mailtje om hen te bedanken. Laat ze weten dat je er bent voor hen doorheen de online training. Volg af en toe ook eens op om te horen hoe het vlot. Dit wordt zo enorm geapprecieerd! En jij wil het ook graag weten, hΓ¨?! Dit is exact de reden dat jouw online training het leven heeft gezien: anderen helpen!!!
Vraag feedback aan deelnemers die je online training doorlopen hebben. Wat vinden ze goed? Wat kon eventueel nog beter? Stuur bij waar nodig.
Vraag ook een review aan deelnemers die je online training doorlopen hebben: Kunnen ze in 2 of 3 zinnen beschrijven waarom ze jouw online training aanraden? Je kan dit voorzien in je online training. Maar volg het zeker op. Persoonlijk, hΓ¨ (maar dat had je al wel door denk ik π) Zet deze reviews in op je social media, sales page,β¦Β
(by the way, als je nooit met je droomklant praat, dan komt het mogelijks wat arrogant over als je hem/haar voor de eerste keer persoonlijk contacteert...: om een testimonial te vragen)
Heb je op een gegeven moment een vervolgaanbod? Dan kan je opnieuw een persoonlijke reach out doen. Want ondertussen heb je al een geweldige band opgebouwd. En jouw droomklant was in de wolken met jouw eerdere online training(en). Die wil gegarandeerd meer! Plus, het is wellicht de ideale moment om een trouwe-klanten-korting te geven?Β
Je zou kunnen opteren om nooit met kortingen te werken bij Β lanceringen, maar deze voorbehouden voor jouw trouwe klanten.
Zie je wat er gebeurt? Het is werkelijk een natuurlijke give & take situatie die ontstaat tussen jou en je droomklant.
Ik ga er geen doekjes omwinden, dit is uiteraard veel werk. Maar is het dat niet steeds als je iets uit de grond stampt? Bovendien is babbelen met je droomklant cruciaal voor een succesvolle business. Hetzelfde geldt dus ook voor succesvolle online trainingen.
Bekijk gewoon waar je je energie en tijd het liefst van al insteekt. ππ»
Optie 1:Β Je steekt je energie in het volgen van een lanceerscript waarbij je 13 posts, 25 stories, 28 e-mails en 5 reels op voorhand moet maken en klaar zetten om zo het maximum aan inschrijvingen te krijgen voor jouw online training? (not to mention alle technische shizzle die erbij komt kijken) π€’
OfΒ
Optie 2:Β Je steekt je energie in de persoonlijke aanpak die je gegarandeerd heel wat voordelen gaat opleveren π:Β
ππ» nuttige info voor je online training waarmee je een pijnpunt van je droomklant oplost
ππ» Β gelukkige klanten die terug komen voor meer
ππ» Β extra klanten want... ze weten dat het goed is van anderen! #mondopmondreclame
ππ» extra energie & motivatie voor jou want het is super leuk om met je klanten te babbelen (want de "klik" tussen jullie is er al)
Β
Online trainingen zijn persoonlijk. Jouw droomklant kiest voor jouw online trainingen omdat die de klikΒ voelt met jou als persoon, expert en trainer. Die klik kan je tot stand brengen door te connecteren met je droomklant. Door jezelf in de strijd te gooien. Want JIJ bent dΓ¨ sleutel tot succes van jouw online trainingen.Β
Pas bovenstaande 8 tips toe en praat met je droomklant. Het is een veel betere strategie dan vb. lanceerscripts, advertenties,... En het gaat je heel wat energie en motivatie opleveren. Bovendien is het ideaal als je nog maar net gestart bent. Je hoeft dus helemaal niet veel volgers op social media te hebben om een succes te maken van jouw online trainingen. Trust the process. En vooral je eigen gevoel.
Ik help je graag via mijn online trainingen, coaching trajecten of op-maat trajecten.Β
Meer info vind je opΒ mijn website.Β
Wil je graag eens bellen om te horen hoe & wat?Β
Laat het me even weten op [email protected].Β
Β
Groetjes, Elke
Zeg hallo tegen mijn online training
Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- Γ¨n onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten!Β
Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.
Thinkific heeft een geΓ―ntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.
Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.
Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo.Β
Meer weten over Plug & Pay? Klik hieronder op het logo en test het 14 dagen gratis uit.