Hoe krijg ik meer inschrijvingen voor mijn online training?

door Elke Van den Eynde

Heb jij al één of meerdere online trainingen up & running? 

Goed bezig! πŸ’ͺ🏻


En loopt het zoals je je het had voorgesteld?

Of ben je toch niet helemaal tevreden over het resultaat?Β 

Hoor ik je denken: "Ik heb hier zo hard aan gewerkt... Is dit alles?" πŸ₯Ί

Wel, moest dat zo zijn, weet dat dat niet abnormaal is.

Er komt wel wat bij kijken, hè. 

Eigenlijk is het een business op zich.

Een online business dan nog wel.

En dat vergt wel een bepaalde aanpak.

Benieuwd naar meer?

OkΓ©, ik ga je VIJF vragen stellen.

Denk eens goed na over het antwoord.

Kijk eens zo kritisch mogelijk naar je proces.Β 

Misschien haal je er iets uit om zo je proces bij te sturen.

Afterall, het is Γ¨n blijft een leerproces.Β 

It never stops. πŸ€“


VRAAG NΒ°1: Weet je heel goed met welke problemen jouw droomklant worstelt?

Ik ga ervan uit dat je perfect weet wie je droomklant is.

Maar heb je ook de problemen van je droomklant in kaart gebracht?

Heb je gevalideerd met hen waar ze nood aan hebben?

Want jouw online training is een OPLOSSING voor één van de problemen van jouw droomklant.

En als je online trainingen lanceert, waar jouw droomklant geen behoefte aan heeft, dan heeft dat uiteraard een impact op het aantal inschrijvingen.

TIPΒ 


Focus eerst op de online training(en) waar de nood het hoogst is.

Waar de vraag het grootst is.

Zo neem je meteen een vliegende start πŸš€


Nog werk aan de winkel, zeg je?

Dan is mijn raad om te connecteren met je droomklant en om de "problemen" (of uitdagingen / noden) in kaart te brengen.

En dat moet je blijven doen!

Want de wereld waarin we leven verandert continue. πŸ€·πŸΌβ€β™€οΈ

Hetzelfde geldt voor je droomklant.

Wat die vandaag nodig heeft, kan morgen misschien al niet meer zo zijn.


VRAAG NΒ°2: Heeft je droomklant de mogelijkheid om je voldoende te leren kennen?

Waarom vraag ik dat?

Wel, je hebt geen winkel in een drukke winkelstraat met een uitnodigende etalage die de interesse opwekt van je droomklant zodat die vervolgens binnen komt wandelen om meer te weten te komen over jou en hetgeen je aanbiedt.


Nope.

Je zit online.Β 

Samen met vele andere ondernemers.Β 

En we willen allemaal hetzelfde: dat onze droomklant ons vindt Γ¨n ook nog eens overtuigd geraakt dat wij diegene zijn die hen kunnen verder helpen.

Zoiets gebeurt niet in 1, 2, 3. #thatsanono

Je moet het dus anders aanpakken.Β 

Hoe kan je droomklant je beter leren kennen?Β 

Wel, laten we even terug gaan naar je hypothetische winkel in de drukke winkelstraat.

In jouw winkel kan jouw droomklant jouw "producten" zien, voelen, smaken, ruiken, beluisteren....Β 

Maar je hebt geen winkel dus. Je hebt wel online trainingen die je in de grote online wereld te koop aanbiedt.

Hoe kan jouw droomklant een "voorsmaakje" krijgen van jouw online trainingen? Dat kan je doen door een stukje "gratis" aan te bieden.

Dat stukje "gratis" moet wel aantonen:

πŸ‘‰πŸ» Β dat jij de nodige expertise in huis hebt (bijvoorbeeld: het delen van een quick win)

πŸ‘‰πŸ» dat jij iemand online iets kan aanleren (bijvoorbeeld: een video waar ze kunnen kennismaken met jouw stijl van trainen)

πŸ‘‰πŸ» dat je leuke, impactvolle en gebruiksvriendelijke online trainingen aanbiedt (bijvoorbeeld: laat ze kennismaken met je leerplatform)Β 

πŸ‘‰πŸ» waarmee je ook één van je betalende online trainingen in de kijker kan zetten (bijvoorbeeld: een vervolgaanbod voor wanneer ze meer 'in diepte willen duiken')


Een gratis mini course komt hier goed van te pas.

✌🏻 Je kan waarde geven en meteen een mini-probleem oplossen

✌🏻 Je kan laten zien wat jouw stijl van trainen is (een training is immers persoonlijk en de KLIK moet er zijn)

✌🏻  Je kan ze laten kennismaken met jouw leerplatform en hoe jij online leren aanpakt

✌🏻  Je kan op het einde doorlinken naar je betalende online training voor het geval ze meer in de diepte willen duiken

Onthoud dat online training enorm persoonlijk is.Β 

De klik met de trainer is voor velen heel belangrijk.Β 

Maar dat weet je droomklant pas nadat die iets koopt.Β 

En laat dat nu net een drempel zijn voor velen. Vermoedelijk ook voor jezelf.

Laat het ze voelen!

Laat ze dus de klik voelen door een gratis mini course (bijvoorbeeld) aan te bieden.

Hiermee verhoog je je kansen op méér inschrijvingen. 


VRAAG NΒ°3: Heb je al een e-mail lijst?

Wellicht ben jij ook wel - bewust dan - ingeschreven op één of meerdere mailing lijsten van ondernemers.

Wanneer doe je zoiets?

πŸ‘‰πŸ» Omdat je het interessant vindt wat die ondernemer te vertellen heeft
πŸ‘‰πŸ» Omdat je mogelijks de hulp van die ondernemer ooit wil inschakelen

Awel, jij moet hetzelfde doen voor jouw klanten!

Want mensen die zich aanmelden voor je mailing, zijn het meest geΓ―nteresseerd.

Bovendien zijn die e-mail adressen van jou.

Dat ligt anders met social media. Verdwijnen die morgen, dan ben je alles wat je hebt opgebouwd... kwijt!

Als morgen social media plat ligt (it happened before)... dan kan je niemand bereiken.

Zorg dus voor een mailing lijst.

Bovendien, hoe meer mensen op je mailing, hoe hoger de kans op meer inschrijvingen voor je online trainingen.

Je moet het dan welΒ goed aanpakken hΓ¨ πŸ˜‡

πŸ‘‰πŸ» Het gaat hier over oprechte leads die zich spontaan inschrijven (en geen e-mail adressen die je ergens uit een ver verleden hebt bij elkaar gesprokkeld om vervolgens op te laden - wat ook niet zomaar mag, GDPR -wise)

πŸ‘‰πŸ»Β Je verwent ze metΒ waarde, nog eens waarde, en nog meer waarde

πŸ‘‰πŸ» Β Je stuurtΒ regelmatig iets, maar ook niet teveel! Je wil niet gaan spammen. Je wil wel dat ze uitkijken naar jouw mailtje


TIPΒ 


Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik een e-mail service providerΒ 
zoals Mailchimp, Mailblue, Convertkit, Active Campaign...

Er zijn er verschillende op de markt.

Test er enkele en kies wat het beste bij jou past.

Dat is voor iedereen anders.

Als je het persΓ© wil weten, mijn favoriet is Mailchimp πŸ˜‡



VRAAG NΒ°4: Heb je een blog, podcast of video kanaal?

Je moet niet op elk social media kanaal aanwezig zijn.

Kies gewoon wat het beste bij jou past.

En uiteraard ook bij je droomklant.

Als die voornamelijk op LinkedIn zit, heeft het geen zin om voor Instagram te kiezen. πŸ€·πŸΌβ€β™€οΈ

Wat je ook kiest,  ik raad je wel aan om ook in te zetten op één van onderstaande kanalen:

πŸ‘‰πŸ» een blog of

πŸ‘‰πŸ» Β een podcast of Clubhouse of

πŸ‘‰πŸ» Β een videokanaal zoals Youtube, Vimeo, IGTV, Reels, Tiktok...Β 


Schrijf je graag? Dan is een blog ideaal! (mijn favoriet πŸ˜‡)

Babbel je graag? Dan is een podcast of Clubhouse ideaal! Een podcast kan je op voorhand opnemen. Clubhouse is live uiteraard. (kies opnieuw wat je het beste past)

Pak je goed op video? En/of doe je dat graag?Β Kies dan voor een videokanaal.

Waarom deze kanalen?

Omdat je via deze kanalen nog meer waardeΒ kan delen dan op social media.

Bovendien kan je - via call-to-actionsΒ - ook je gratis mini course (zie VRAAG NΒ°2 hierboven) in de kijker zetten.

Of je mailing (zie VRAAG NΒ°3 hierboven).

Of meteen je betalende online training.

Zie wel dat je waarde deelt die relevant is aan je online trainingen.

Via deze kanalen vinden meer van jouw droomklanten jou en je online trainingen.

VERKEER dus!

Maar nogmaals, je moet niet ALLES doen.

Kies je winning team.


VRAAG NΒ°5: Pak je het ook persoonlijk genoeg aan?

De sales zit in de follow-up zeggen ze wel eens.

En dat klopt.

VooralΒ persoonlijke follow-up.

Maar alleen als je - altijd - connecteert met je klanten. (anders komt het "verkoperig" over)

Denk eens even na. Heb je ooit eens een (online/offline) "babbeltje" gemaakt met iemand waarvan je weet dat ze interesse zouden hebben in één van je betalende online trainingen? 


Contacteer ze even persoonlijk.Β 

Misschien hebben ze het wel gemist.Β 

Er gebeurt dan ook zoveel online,Β we zien niet alles dat er passeert.

We lezen niet elke e-mail.

We lezen niet elke post.

Ook gewoon omdat het algoritme van social media dit wat bemoeilijkt.

EenΒ persoonlijke aanpak doet soms wonderen.

Zeker als je nog maar net gestart bent.


Conclusie

Zoals ik zei, er komt wel wat bij kijken.

Het is niet alleen een kwestie van een top van een online training te bouwen.

Eerst moet er voldoende verkeer, en dus voldoende interesse zijn.

Het proces dat je rond je online trainingen opzet, is dus enorm belangrijk. ✌🏻

En bovenstaande vragen, zijn maar het topje van de ijsberg.

Er komt véééééél méééér dan dat bij kijken uiteraard.


Wil je er graag meer over weten?Β 

Vraag je jezelf af wat je allemaal kan doen om je inschrijvingen te boosten?Β 

Wil je graag weten of het proces dat jij gebouwd hebt, waterdicht is?Β 

Of je aan alles gedacht hebt?

Dan moet je misschien eens een volledige audit laten doen van je online trainingen en het proces dat je errond hebt gebouwd!

Kwestie dat je weet wat goed loopt, en wat beter kan!

Zodat je het maximum uit je investering kan halen!

Zoals steeds help ik je graag.

Je kan namelijk een LEVEL UP audit met mij boeken.Β 

Dat verloopt als volgt:

❢ Ik bezorg je eerst een INTAKE FORMULIER met tal van vragen die me toelaten jouw proces in kaart te brengen. Het INTAKE FORMULIER krijg je onmiddellijk toegestuurd. Je kan dus meteen beginnen als je wil.

❷ Nadat ik jouw formulier heb ontvangen, plannen we de INTAKE CALL in. Tijdens deze call ga ik NOG dieper in op alle info die je me reeds bezorgd hebt. Kwestie dat ik alles begrijp en kan meenemen wat relevant kan zijn voor het succes van jouw online training(en) en het proces errond. De INTAKE CALL duurt één uur en vindt plaats via Zoom.

❸ Na de INTAKE CALL bekijk en doorloop ik één van jouw online trainingen, en dit van kop tot teen, vanuit de ogen van deelnemer. (je gaat me dan wel toegang moeten geven tot je online training 😎). Ik bekijk eveneens het proces dat je errond hebt gebouwd. Op basis hiervan bezorg ik je via e-mail mijn uitgebreid AUDIT RAPPORT met mijn bevindingen en aanbevelingen om zo het MAXIMUM uit je online trainingen te halen.

❹ Nadat je van mij het AUDIT rapport hebt ontvangen, boeken we een online COACHING CALL in (via Zoom). Gedurende 1,5u beantwoord ik je vragen en stuur ik je bij zodat je weet wat je moet doen om het maximum te halen uit je online training(en).Β De COACHING CALL is volledig op jouw maat. Na deze call ben ik trouwens ook nog beschikbaar, moest je hier en daar nog vraagjes hebben. I have your back en laat je niet in de steek πŸ’ͺ🏻


Klik hieronder πŸ‘‡πŸ» voor meer info!



Heb je nog vragen?

Zit je nog met vragen?

Stuur me een e-mail op [email protected] en ik help je graag verder!



LEVEL UP audit

Wil je graag weten of jij het maximum uit je online trainingen aan het halen bent?

Ik help je graag door een audit te doen van je online training(en) en het proces dat je errond gebouwd hebt.

Ik kruip in de rol van deelnemer en doorloop - vanuit dat standpunt - één van je online trainingen. Bovendien bekijk ik het ganse proces dat je errond hebt opgebouwd. πŸ‘€

Vervolgens krijg je van mij - in het lang en het breed πŸ˜‡ - mijn bevindingen en aanbevelingen.

Maar dat is nog niet alles! Bovendien COACH ik je op de punten waar jij het meeste hulp bij wil en nodig hebt. Op jouw maat dus. πŸ’›

Wat denk je? Iets voor jou?

Wat zeggen anderen?

β€œSamenwerken met Elke was echt een feest. Ze is heel klantvriendelijk, behulpzaam, professioneel en snel! Ze deed meer dan ze beloofde en steeds met de glimlach. Ik had het zonder haar niet gekund! Bedankt, Elke!”

β€œDoor met Elke samen te werken heb ik mijn idee op een goede manier aangepakt met veel structuur. Elke is heel flexibel en weet altijd een antwoord op je vragen. Ze werkt echt op jouw maat en denkt mee over jouw ideeΓ«n. Weten dat er iemand is die volledig achter je staat en altijd klaar staat om te helpen is echt super en ik zou het iedereen aanraden.”

β€œElke heeft me geholpen om technisch de stappen van een offline naar een online business te zetten. Met als uiteindelijk doel een online cursus op te zetten. Gaandeweg in het 1-1 traject heb ik enkele zijwegen genomen die voor mij op dat moment belangrijk waren. Elke dacht steeds begripvol met elk idee mee. Niets is haar teveel…Dat merk je aan de uitgebreide en zeer snelle opvolging via mail, zoom calls, how-to filmpjes… In mijn beleving is Elke een 'alles-in-één': technisch sterk, gestructureerd, betrouwbaar, behulpzaam, creatief, rustig en extreem lief (wat ik heel belangrijk vind in een samenwerking).”

I love Thinkific and Plug & Pay

Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- Γ¨n onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten!Β 

Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.



Thinkific heeft een geΓ―ntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.

Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.

Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo.Β 

Meer weten over Plug & Pay? Klik hieronder op het logo en test het 14 dagen gratis uit.



Heb je nog vragen?