Hoe maak je impact met je online training?
Scroll naar onder om het artikel te lezen
πβπ¨ Β onderaan kan je worksheets downloaden
Of anders gezegd: wat moet je doen zodat je deelnemer je ganse online training doorloopt? Hoe zorg je er dus voor dat je deelnemer leert wat jij wil dat die leert?Β π§
Een waardevolle online training creΓ«ren, dat gaat voor jou, als expert, een fluitje van een cent zijn. πͺπ» Je hoofd zit boordevol waarde in de vorm van kennis, expertise, ervaring, client cases, verhalen,...
Β
Β
Een online training bomvol waarde wil helaas nog niet zeggen dat je deelnemer tot op het einde van je online training geraakt. π€·πΌββοΈ Β En dat wil je.
Wait a minute. Waarom wil je dat nu weeral? Want er is een kans dat er nu een stemmetje in je hoofd π Β opduikt dat zegt: βik heb mijn online training verkocht, het geld is binnen. Nu is het aan de deelnemer.β
Ik vertel je even waarom je zo niet mag denken.
Je online training is een oplossing voor het probleem van je droomklant. Dat is de reden waarom je droomklant inschrijft voor je online training. Dat is de reden waarom die investeert in je online training. Je droomklant wordt een klant.
Als jij het leven van je klant daadwerkelijk verandert, dan heb je een enthousiaste klant. π₯³
Β
Β
Met jou, maar vooral met anderen. Concreet betekent dit dat hier "testimonials" uit voortvloeien. En die kan jij inzetten op social media, je website, je sales page. Maar ook de βmond-op-mondβ reclame is enorm powerful. ππ» Dat noemen ze social proof.Β
Want zeg nu zelf, hoe ben jij als je iets wil aankopen? Dan ga je toch ook eerst eens kijken of je reviews vindt. En als je het hoort van iemand die je kent, dan ben je nog een stap dichter tegen die aankoop.Β
Jouw enthousiaste klant wordt dus een ambassadeurΒ van jou en je online training. Een superfan. π Bovendien wordt die ook 'klant voor het leven'. En komt die mogelijks terug voor meer.
Tot slot haal je hier ook enorm veel feedback uit. En zo kan je jouw online training blijven bijsturen.
Β
Β
Een impactvolle online training zorgt voor extra deelnemers zonder dat je hier iets voor moet doen (testimonials, mond-op-mond reclame,...). Plus, met de feedback die je krijgt kan jij jouw online training NOG beter maken. Zo vergroot je de kans dat je nog meer impact maakt.
Β
Β
Het is dus een kwestie van al die waarde vanuit je hoofd in je online training te krijgen.Β Maar op een goede manier. πͺπ»
Hoe zorg je ervoor dat je deelnemer je online training helemaal doorloopt en tot op het einde geraakt? Hoe zorg jij ervoor dat die leert wat jij wil dat die leert? π§
Als het een standalone online training is (dus zonder community of coaching), dan is er geen persoonlijke link. Je kan je deelnemer niet persoonlijk bijsturen. Die zit namelijk achter zijn laptop π©π»βπ» Β en zal het zelf moeten doen.
Je zal je online training dus zo moeten bouwen dat die je deelnemer op een intuΓ―tieveΒ manier naar het einde loodst. En dat die zo leert wat die moet leren.
Er zijn 3 dingen die je in het achterhoofd moet houden:
structuur, variatie en actie
Maar eerst heb je dit helder:
Het is met deze online training dat je nu gaat verder werken. Nu, je gaat alvast niet starten met de inhoud te creΓ«ren. #thatsanono
Eerst neem je een stap π£ Β terug. Je gaat structuur moeten creΓ«ren.Β
Dat doe je met een OUTLINE.Β Dit is de structuur van je online training. Het is de roadmap. Het helpt je deelnemers om te weten waar ze naartoe gaan, en via welke weg.
Deze outline geeft je deelnemers een einddoel waar ze op kunnen focussen. Dat einddoel is het leerdoel van je online training. Je gaat dus de weg uitstippelen hoe ze op dat leerdoel kunnen geraken.
Je outline bestaat uitΒ mijlpalen en stappen. In je online training worden je mijlpalen de "modules". En je stappen de "lessen".
Β
Β
Stap 1 is het leerdoel, of anders gezegd het einddoel. Hetgeen je deelnemer gaat leren. Het is een oplossing voor een probleem. De reden waarom die ingeschreven is. Hetgeen jij belooft en kan waarmaken.
In andere woorden, wat gaat de deelnemer geleerd hebben tegen het einde van de online training? Welke "transformatie" ondergaat je deelnemer?
Van zodra je je leerdoel hebt bepaald, ga je als 2de stap je mijlpalen bepalen. In hoeveel en welke "mijlpalen" kan je je deelnemer naar het leerdoel laten gaan?Β
Of anders gezegd, je deelnemer staat nu op punt A (de huidige realiteit). Hoe krijg je je deelnemer op punt B (de gewenste realiteit).Β
Via jouw online training uiteraard! Maar via welke mijlpalen? Via welke grote stappen? Dit zijn de modules van je online training.
Bij het uitdenken van je grote stappen, kan het helpen om van achter naar voor te werken. Je vertrekt dus van het einddoel = je leerdoel.
Leerdoel per mijlpaal
Noteer per mijlpaal het leerdoel. That's right! Je online training heeft een leerdoel. Maar elke mijlpaal heeft dat ook.
Je gaat je deelnemers immers stap voor stap naar het finale leerdoel begeleiden.
Bij elke stap leren ze dus iets. Dit is het leerdoel per mijlpaal. De mijlpalen zijn de modules van je online training. Dit kan je uiteraard anders benoemen (deel, fase, chapter,...).
Aantal mijlpalen
Het maakt niet uit hoeveel "grote stappen" (mijlpalen / modules) je hebt. Het moet wel kloppen met jouw leerdoel en de weg hier naartoe.
Een tip.Β Focus op 5 tot 8 grote stappen. Dit om overwhelm te vermijden. Voor zowel jezelf als je deelnemer. Die 5 tot 8 grote stappen zijn je "proven proces", je weg naar succes.
Vervolgens geef je elke mijlpaal een naam, bij voorkeur resultaat- of actiegericht.
Β
- Benjamin Franklin
Β
In de derde stap ga je de kleine stappen bepalen. De kleine stappen die je deelnemer moet nemen om tot het leerdoel, per mijlpaal te geraken. Dit zijn je lessen.
Β
Β
Voorzie voldoende variatie. Variatie zorgt ervoor dat je deelnemer de focus behoudt. Alleen zo geraakt die op het einde en leert die wat jij wil dat die leert. Wissel dus video af met oefeningen, presentaties met voice over, quiz,...
Doen is leren. Voorzie voldoende "actie" wanneer je de lessen van je modules bepaalt. Dit kan aan de hand van oefeningen, quiz, survey,...
Kies voor het type lessen dat goed bij jou past, waar jij je comfortabel bij voelt.
Je hoeft niet noodzakelijk elk type les te benutten. Kies een mix dat aansluit bij jou en je doelgroep.
Als expert, heb je enorm veel te vertellen en enorm veel waarde te geven. Maar dit kan overwhelm creΓ«ren. Overwhelm voor jezelf maar ook voor je deelnemer.
Je deelnemer is namelijk op weg naar je leerdoel. En doe je best op de meest efficiΓ«nte en effectieve manier. Zonder omwegen dus.
We leven in een wereld waarin de online trainingen rond ons hoofd zoomen. Wat geweldig is, want zo heb je heel wat kennis binnen handbereik. π₯³
Het nadeel is wel - en mogelijks herken je je hierin - dat je deelnemer soms gewoon de tijd niet heeft om je online training te doorlopen (samen met de andere vele online trainingen die hij/zij heeft aangeschaft). π₯Ί
Dus je mag de meest waardevolle Γ¨n impactvolle online training bouwen, dan nog spelen er andere factoren mee, zoals tijd. β±
Wat je dan zou kunnen doen is een persoonlijke reach outΒ doen. Via e-mail of social media. Niet meer of minder dan: "Vlot het een beetje met de online training? Als ik kan helpen, geef me gerust een seintje." Daar ontstaan meestal mooie conversaties uit.
Alles hangt ervan af -uiteraard- hoeveel mensen je online training hebben aangekocht. Bovendien mag het ook niet pusherig overkomen. Je gaat dit niet elke week vragen, bijvoorbeeld. #thatsanono
Je kan je online training ook tijdelijk aanbieden. Als mensen maar beperkte toegang hebben, dan gaan ze ervoor zorgen dat ze ermee verder doen. Zo gaan ze heel snel leren en resultaat boeken. VoilΓ , je deelnemer leert wat jij wil dat die leert. Hallo, enthousiaste klant!
Dit kan ook in combinatie met "drip π§" waarbij je de content stelselmatig gaat "druppelen". Je geeft bijvoorbeeld 30 dagen toegang en elke dag komt er nieuwe content vrij.Β
Dit is ook de ideale manier om je duurdere programma's aan een goedkoop tarief te lanceren. Enkel hebben ze maar 30 dagen toegang. Maar de kans dat ze het doorlopen, is uiteraard veel groter dan met onbeperkte toegang.
Belangrijk is en blijft wel dat de vorm van je online training past bij je doelpubliek.
Klik onderaan ππ» en schrijf je in op de wachtlijst van mijn nieuwe online training (launch: 15 maart 2021).Β Ik verloot één gratis plaats onder iedereen op de wachtlijst. Je hebt niets te verliezen.
Scroll naar onder en download de OUTLINE worksheets om je alvast op weg te zetten. ππ»
GRATIS WEBINAR
Download de OUTLINE worksheets
Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- Γ¨n onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten!Β
Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.
Thinkific heeft een geΓ―ntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.
Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.
Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo.Β
Meer weten over Plug & Pay? Klik hieronder op het logo en test het 14 dagen gratis uit.