Run je online training business... like a PRO!
Scroll naar onder om het artikel te lezen
Β
Wil je via je website online trainingen aanbieden aan je droomklanten? ππ»ββοΈ
Zodat je nog meer van je droomklanten kan helpen? ππ»ββοΈππ»ββοΈ
Of misschien bied je al online trainingen aan? ππ»ββοΈππ»ββοΈππ»ββοΈ
Goed bezig in elk geval! ππ»
Online trainingen zijn namelijk βhere to stayβ.
Ik raad je wel aan om je online trainingen niet gewoonΒ als online trainingen te bekijken. #thatsanono
Het is namelijk veel meer dan dat.
Het is onderdeel van jouw business.
Het is onderdeel van het aanbod voor je klanten.
Maar het is ook een business op zich.
Een online training business.
Met de nadruk op online.
En op training.
Dat betekent dat je het best zo doordacht mogelijk aanpakt. π€
Denk om te beginnen eens na over de volgende vragen:
ππ» Hoe zorg ik ervoor dat mijn droomklant me ONLINE VINDT?Β
(in de grote online wereld waar je droomklant nu al overspoeld wordt met info en prikkels)
ππ» Β Hoe zorg ik ervoor dat mijn droomklant OVERTUIGD is dat mijn online training hem/haar kan verder helpen? Dat mijn droomklant de oh-zo-belangrijke klik voelt met mij als persoon, als expert en als trainer?
(en dat terwijl je online zit - je hebt geen leuke winkel in een drukke winkelstraat, remember?)
ππ» Β Hoe kan ik een online training maken die OP MAAT is van mijn droomklant?Β
(want als je er je tijd, energie Γ¨n geld gaat insteken, dan wil je het toch meteen goed doen, juist?)
ππ» Β Hoe zorg ik ervoor dat mijn droomklant LEERT wat ik wil dat die leert. Zodat die terug komt voor meer.Β
(want gelukkige klanten zijn en blijven een belangrijk onderdeel van je business strategie)
Het is duidelijk, je wil dus eenΒ strategieΒ voor jeΒ online training business.
Een strategie die ervoor zorgt dat je meteen naar je einddoelΒ kan.
βΒ zonder verspilling van tijd, energie en geld
β zonder gokwerk
β zonder opzoekwerk
β zonder overwhelm
Je wil een strategie die hetΒ verkopenΒ van je online trainingen moeiteloos maakt.
Zodat je zoveel mogelijk droomklanten kan bereiken Γ¨n verder helpen.
Zodat jeΒ investering optimaalΒ kan renderen.
Hallo, passieve inkomsten!Β ππ»
Je wil dus leren hoe je je online training business kan runnenβ¦
Maar niet zomaar hè!
Repeat after me: βYES, Elke, ik wil mijn online training business runnen like a pro!β
(dit is vanaf nu je mantra, deal? π)
Wel, ik help je graag op weg aan de hand van mijn 7P-plan.Β
Dit is mijn 7P-plan.Β
Het is mijn eigen methode die alle aspecten in kaart brengt die belangrijk zijn om mee te nemen in je online training strategie.
Het 7P plan omvat 7 belangrijke Pβs.
Die 7Pβs vormen de pilaren waarop jouw online training business steunt. Dit zijn ze. ππ»
In deze blog licht ik elk van de 7Pβs high-level toe.Β
ππ» Dan is mijn mini training βOnline Training like a PROβ iets voor jou!Β
Ik zoom dan verder in op elk van de 7Pβs, inclusief worksheets.Β
Enorm leerrijk Γ¨n leuk. βπ»
Je strategie voor je succesvolle online trainingen is uitgewerkt tegen het einde van de mini training.Β
Meer info vind je onderaan deze blog. ππ»
Als jij jouw online training business wil runnen like a pro, dan ga je niet starten met het uitwerken van de inhoud van je online training. Dat komt pas veel later aan bod.
Je gaat even terug naar start moeten. π
Succesvolle online trainingen staan of vallen namelijk met het denk- en doewerk dat je verricht in het begin.Β
Het is de basis waarop je bouwt.Β
Hoe steviger, hoe beter.Β
Vergelijk het met de fundering van je huis. π
Het is dus je doordacht plan van aanpak, je strategie. πͺπ»
Je wil een online training strategie die jouw leven gemakkelijker maakt, juist?Β
Een strategie die ervoor zorgt dat je NOG MEER van je droomklanten kan bereiken Γ¨n helpen.
Zonder dat je er zelf meer tijd in moet steken.
Een strategie die er dus voor zorgt dat het verkopen van je online trainingenΒ moeiteloos wordt.
Maar⦠dan ga je wel eerst alles moeten uitwerken en opzetten.
Je gaat tijd, energie en misschien ook wat geld moeten investeren als je moeiteloos wil verkopen.
Met de nadruk op investeren, want je haalt het er dubbel en dik terug uit.
And no worries, want een goede online training strategie zorgt er ook voor dat dit stuk net gemakkelijker wordt.
Dat je zo snel mogelijk naar je einddoel kan.
Wat neem je mee in je online training strategie?Β
Daar draait de 1ste van de 7Ps rond.
In mijn mini training (zie verder) zoom ik hier iets verder op in. Inclusief een zeer handige worksheet!
Als jij jouw online training business wil runnen like a pro, dan heb je een tribe nodig.Β
Een tribe zijn fans.
Of anders gezegd: het zijn jouw droomklanten die de oh-zo-belangrijke klik met jou voelen als persoon, expert en trainer.
Moet die tribe groot zijn? NEE
Moet die goed zijn? JA!Β
Daarmee bedoel ik oprecht. π
Droomklanten die oprecht interesse hebben in hetgeen je doet.Β
Droomklanten die weten dat jij ze vroeg of laat kan helpen.
Het doel is dus om zoveel mogelijk van je droomklanten te bereiken zodat je je tribe kan groeien.
Een oprechte tribe is de sleutel tot succesvolle online trainingen.
Hoe vinden jouw droomklanten jou in de grote online wereld?
In de grote online wereld bomvol informatie en prikkels?
Waar je trouwens niet alleen zit, maar samen met andere ondernemers.
En we willen Γ llemaal hetzelfde:
Onze droomklant bereiken Γ¨n overtuigen dat wij en onze online trainingen hen kunnen verder helpen.
Je hebt dus verkeerΒ nodig.
VerkeerΒ naar je website Γ¨n naar je online trainingen.
Daar draait de 2de P om: Plaats
Hoe je dat doet, op een organische manier, dus zonder gebruik van betalende advertenties, leg ik eveneens uit in mijn mini training (zie verder).
Als je het goed aanpakt in de 2de P, plaats, dan zorg je voor verkeer.
Dan zorg je ervoor dat je droomklant je online kan vinden.
Je website maar vooral je online trainingen.
Van zodra je droomklant je gevonden heeft, kan je stellen dat de interesse gewekt is.
Goed bezig dus. ππ»
Maar je moet echter goed beseffen dat die interesse nog maar de start is.
Nog belangrijker is dat je droomklant dè KLIK voelt.
De klik met jou als persoon, expert en trainer.
Want het is die KLIK die er in de meeste gevallen voor gaat zorgen dat die jouw online training gaan kopen.
Hoe ben je zelf als je op zoek bent naar een online training?
Een online training is enorm persoonlijk, en we leren nu eenmaal het beste van iemand bij wie we de KLIK voelen.
Pas als de klik er is, volgt het vertrouwen.
En ten vroegste dan gaat jouw droomklant jouw online training willen kopen.
Over het algemeen dan. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel.
Hoe pak je dat aan als je online zit en geen winkel hebt waar je dit in persoon kan uitleggen?Β
Hoe creΓ«er je die klik en het vertrouwen vanop afstand?
Dat is de 3de p van de 7 pβs: PRIKKEL
In mijn mini training zoom ik hier - uiteraard π Β - verder op in.
Ondertussen weet je dus waar je op moet focussen in de eerste 3Pβs van het 7P plan.
Maarβ¦ je mag de eerste 3Pβs perfect hebben opgezet, als je droomklant zich niet aangesproken voelt tot jouw online training aanbod, is alle moeiteΒ voor niets geweest.
Hoe zorg je ervoor dat je een online training aanbod hebt dat je droomklant aanspreekt?
Dat exact is wat je droomklant wil?
Misschien denk je wel dat dit puur gokwerk is. π€·πΌββοΈ
Wel, goed nieuws, wantΒ dat gokwerk kan je wegnemen door een proefversie van je online training te lanceren.
Ook wel een bèta- of testversie genoemd.
Op de meest simpele en laagdrempelige manierΒ kom je in contact met je droomklant.
Je komt te weten wat die nodigΒ heeft, maar ook wat die NIET nodig heeft.Β
Je gaat als het ware je online training samenΒ met enkele van je droomklanten bouwen.Β
Een proefversie dus!
Ideaal om klein te starten, veel te leren en snel te schakelen.
Dat is de 4de P: proef!
Hoe je dit doet, komt in meer detail aan bod in de mini training (zie verder ππ»).
Een succesvolle online training wil niet alleen zeggen dat je veel inschrijvingen hebt. π€
Een succesvolle online training wil zeggen dat jij het leven van je deelnemer hebt veranderd.Β
Want als je dat doet, heb je een gelukkige droomklant.
En ik heb je eerder al verklapt dat dat een belangrijk onderdeel van je online training business strategie is.
Om te beginnen komen gelukkige klanten terug voor meer.
Zo maak je van je droomklant een klant voor het leven.
Bovendien delen gelukkige klanten ook spontaan met de wereld hoe geweldig ze jou en je online trainingen vinden.Β
En laat dat nu enorm powerful zijn.Β
Hoe ben je zelf?Β
Als anderen zeggen dat het goed is, dan zal het wel waar zijn zeker?
Uiteraard op voorwaarde dat de klik er is.
Wel door IMPACT te maken met je online training.Β
Dat kan je doen door structuur, variatie en actie te voorzien.Β
Maar je gaat ook voor de KLIK moeten zorgen.Β
Onthoud dat een online training persoonlijk is.Β
Ze willen jouΒ als trainerΒ bezigΒ zien of horen.Β
Ze willenΒ van jou leren.
En als het ook nog even kan, zorg dan ook voor een leuke online training.Β
In de veronderstelling dat we allemaal goed zijn in wat we doen en onze droomklant iets kunnen leren, kan je je met je online training nog extra onderscheiden door het leuk te maken voor je droomklant .
Opnieuw op je eigen authentieke manier.Β
Wie heeft dat nu niet graag hè?
Dat is de 5de van de 7 P's: PIMP
Het komt ook in meer detail aan bod in mijn mini training.
Nu dat je een top van een online training hebt waarmee jij het leven van je droomklant verandert, wil je uiteraard ook zoveel mogelijk inschrijvingen, juist? ππ»ββοΈ
Dat verdien je ook want als je de eerste 5Pβs perfect hebt doorlopen, heb je alvast super hard gewerkt. ππ»
Je gaat de wereld - of beter gezegd je tribe - moeten laten weten dat je een knaller van een online training hebt.Β
En dat is voor sommige ondernemers moeilijk.
βOei, moet ik mezelf en mijn online training in de spotlight zetten? Dat durf ik nietβ¦β
Hallo, imposter syndrom. ππ»
Hallo, fear of failure. ππ»
Goed nieuws want het kan ook op een authentieke manier.
Zonder βverkoperigβ over te komen. (Is dat een woord? π)
En doe je het goed, dan kan het zelfs moeiteloos.
Dat is de 6de van 7P's: PITCH.
Ik verklap er meer over in de mini training.
Pauze is de 7de P maar eigenlijk is het de rode draad doorheen het ganse 7P-plan.
De rode draad dus doorheen jouw succesvolle online training business.
En dat is meteen ook de reden waarom die in het midden staat.
Bij alles wat je doet, raad ik je aan om te pauzeren. βΈ
Om te kijken naar je proces: wat gaat goed, wat gaat minder goed?
Of anders gezegd: hoe weet je dat je goed bezig bent?
Ik hoor het veel van ondernemers: ofwel doen ze dat super graag - ofwel net niet.
Of misschien heb je er een haat-liefde relatie mee?
Maar alleen als je je data volgt, weet je waar je je proces kan bijsturen, alsook je online trainingen.
Alleen als je bijstuurt, blijf je groeien.
En laat dat nu net ook een belangrijk onderdeel van je strategie zijn: groeien.
Zet je CEO pet op en omarm de data. #letsgo
In de mini training (zie verder ππ») kom ik hier graag nog in meer detail op terug.
Bij deze weet je dus hoe mijn 7P plan werkt.Β
Het enige wat je moet doen is dit ππ»
PLAN
PLAATS
PRIKKEL
PROEF
PIMP
PITCH
& PAUZEER
Simpel toch? π
Ik zoom dan verder in op elk van de 7Pβs, inclusief worksheets, en dit voor elk van de 7Pβs.Β
De mini training kost amper 27 euroΒ - inclusief 21% btw.
De beste investering ooitΒ want je strategie voor je succesvolle online trainingen is uitgewerkt tegen het einde van de mini training.
Bovendien is het de perfecte inspiratie voor jouw eigen (mini) online training.
Ik heb namelijk de allerbelangrijkste zaken verwerkt in mijn mini training:
Je hebt trouwens één jaar toegang. ππ»
Zo hoef je je niet te haasten en kan je de mini training er nog steeds bijnemen wanneer nodig.
Twijfel niet en schrijf je hieronder ππ» in door op de gele knop te klikken. Je hebt meteen toegang en kan meteen starten. π€©
Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- Γ¨n onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten!Β
Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.
Thinkific heeft een geΓ―ntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.
Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.
Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo.Β
Meer weten over Plug & Pay? Klik hieronder op het logo en test het 14 dagen gratis uit.