Zes dingen die je moet weten voordat je start met je online cursus
Scroll naar onder om het artikel te lezen
Weet je wat het verschil is tussen een online cursus en een succesvolle online cursus?
Een online cursus start met het uitwerken van je content.
Een succesvolle online cursus start met het doordacht uitwerken van het groter plaatje.
That's right. Lang voor de eerste letter van je online training een feit is, heb je al heel wat denk- en doewerk achter de rug.
Het is de ultieme basis van een succesvolle online training. Vergelijk het met de fundering van een huis. Als die niet stevig is, zakt je huis in elkaar nog voordat het af is.
Dat wil je niet, juist?
Hieronder geef ik je graag zes tips mee die belangrijk zijn voordat je start met het uitwerken van de inhoud van je online training.
Β
Benieuwd? Ik vertel je er graag wat meer over. ππ»
Als je nog maar net met online training start, kan ik je nu al op een blaadje meegeven dat er dagen gaan zijn dat je je laptop gewoon uit het raam wil gooien.Β
Mogelijks slaagt op een gegeven moment de twijfel zelfs toe.Β
Of krijg je te kampen met een chronisch gevoel aan overwhelm.Β
Da's perfect normaal.
Zoβn online training komt er immers gewoon bovenop.Β
Bovenop je dagdagelijkse klantenwerk.Β
Bovenop je privΓ©-leven.
Maar je kan er iets aan doen.
Ik geef je graag enkele mindset hacks mee om zo op een goede, positieve en gezonde manier met je online training aan de slag te gaan.
Allereerst denk je eens na over "je waarom".Β
Waarom start je met online training?Β
Wat wil je ermee bereiken?Β
De passieve inkomsten zijn mooi meegenomen maar ik doel op je dieperliggende missie.Β
En dat is datgeen je voor je droomklanten kan en wil betekenen.Β
Dat is je waarom.Β
En je waarom mag je nooit vergeten.Β
Als je dus ooit zucht, vloekt of je laptop uit je raam wil gooien, denk dan even terug aan je waarom.Β
Aan waarom je er ooit aan gestart bent.Β
Gegarandeerd gaat je dat doen glimlachen.Β
En ga je terug de motivatie vinden om door te zetten.
Het moet niet allemaal meteen perfect zijn.Β
Dat gaat je immers tegenhouden.Β
En β newsflash β dat kan ook niet.Β
De perfecte online training bestaat immers niet.
Het is namelijk continue "work in progress".Β
Focus in het begin voornamelijk op de inhoud & het resultaat.Β
Dat is de reden waarom je droomklant inschrijft.Β
Vergeet niet dat je droomklant je online training NIET wil voor de puntjes op de i, of voor het design, en al zeker niet voor de toeters en bellen.
Nee, die wil maar één ding: en da's RESULTAAT.
TIP Een bΓ¨taversie uitbrengen van je online training is perfect hiervoor (lees hier de blog).Β
Stap voor stap ga je dus perfectioneren.Β
Onthoud:Β
βgoed is goed genoegβ
Jij bent dΓ¨ expert in hetgeen je doet.Β
Jij kan anderen iets leren dat ze nog niet weten.Β
Je droomklant wil door jouw geholpen worden.Β
Geen reden om aan jezelf te twijfelen dus.Β
En al zeker niet als je gewoon je eigen ding doet.Β
Wat andere ondernemers doen, maakt niet uit.Β
Want iedereen pakt de dingen op een andere manier aan.Β
En dat is ook net de reden waarom jouw droomklant voor jou en je online training kiest.
Doe dus gewoon je eigen ding!
Authenticiteit verkoopt.
Op naar de tweede van de zes tips ππ»
EΓ©n van de geheimen van een succesvolle online training is een 'tribe'.Β
Daarmee bedoel ik vb. mensen op je mailing en volgers op social media.Β
Moeten dat er veel zijn?Β
Het antwoord is NEEN.Β
Moeten dat er goede zijn?Β
Het antwoord is JA.
Een goede tribe bestaat uit jouw droomklanten.Β
Mensen die OPRECHT interesse hebben in wat jij doet en wie jij bent.Β
Mensen die weten dat JIJ hen kan helpen.
Alvorens je start aan de inhoud van je online cursus (of terwijl je hiermee bezig bent) raad ik aan om werk te maken van het groeien van je tribe.
Hoe meer oprechte droomklanten in je tribe, hoe meer kans op succes.
Dat vraagt wel wat geduld.Β
Je hebt immers geen leuke winkel in een drukke winkelstraat waar je droomklant zomaar naar binnen kan wandelen.Β
Je zit online, samen met vele andere ondernemers.
Een strategie bepalen die ervoor zorgt dat je droomklant je vindt en overtuigd geraakt van het feit dat jij hem of haar kan helpen is dus uitermate belangrijk.
Enne... daarmee bedoel ik een strategie om organisch te groeien. Het kan perfect ZONDER betalende advertenties.
Het is belangrijk dat je in je online training content brengt waarmee je aantoont dat je de noden van je droomklant kent.Β
Als je dat doet, dan ga je gemakkelijker verkopen.
"trying to target everyone really means you're targeting no one"
Voordat je start met het uitwerken van je online trainingen, moet je dus helder hebben wie je daarmee wil bereiken.Β
Wie is jouw droomklant?
Specifiek voor jouw online training?
Want dat kan voor elke online training anders zijn.
Bijvoorbeeld. Je hebt online trainingen voor particulieren als voor ondernemers.Β
Die ga je anders moeten aanspreken.
Het is belangrijk om het onderscheid te maken om zo je juiste droomklant te bereiken.Β
Het is dus belangrijk dat je goed weet wat je droomklant nodig heeft.Β
Daarvoor moet je begrijpen wat de frustraties zijn.Β
Dat kom je te weten als je in interactie gaat met je droomklant.Β
Doe dat zoveel als je kan.Β
Voor zoiets is social media ideaal (denk vb aan polls, een quiz,β¦ die je kan verwerken in je stories).
Omdat je online zit, moet je er ook voor zorgen dat je droomklant je kan vinden.Β
Daar kan je voor zorgen als je weet welke βtaalβ die spreekt.Β
Anders gezegd, welke woorden je droomklant gebruikt.Β
Dat zijn niet noodzakelijk de woorden die jij gebruikt.
Om mijn voorbeeld te nemen. Ik leer jou alles over een succesvolle online training. Maar wat zeg en zoek jij, als mijn (misschien wel π) droomklant? Is dit online training? Is dit online cursus? Is dit e-learning?Β
Zoiets kan je gemakkelijk achterhalen door gratis tools te gebruiken zoals Google Keywords, Google Trends en Google Alerts.
Vanaf dat je weet welke taal je droomklant spreekt, kan je dit doortrekken in je teksten op je website, social media, blogs, je online training, enzβ¦
En zo vindt jouw droomklant de weg naar jouw online trainingen via vb. Google.
Geweldige ideeΓ«n zijn helaas waardeloos als je er niets mee doet. π€·πΌββοΈ
Maak een planning met een einddoel want dat zal je focus geven.
Het gaat je tijd besparen!Β
Want plannen is hetΒ meest productieve werk dat er bestaat.
Wees realistisch en stuur je planning bij wanneer nodig.Β
Het laatste dat je mag doen is jezelf onder druk zetten.Β
Want dan zal je niet op je einddoel geraken.
Β
βif the plan doesnβt work, change the plan but never the goalβ
Β
Data is sexy, jawel.Β
Je kan er immers ongelooflijk veel mee doen.
Vanuit je ondernemersrol ben je hier best mee bezig. Anders is het puur gokwerk.Β
Dat geldt dus zeker en vast ook voor je online trainingen.
"without data, you're just a person with an opinion"
Is het je eerste online training?Β
Dan raad ik je aan om klein en simpel te starten.Β
Op die manier kan je snel leren en dus hard groeien.
Dat neemt niet weg dat je nu al even je groter plaatje mag uitwerken.
Of anders gezegd, je online learning aanbod.
Wat wil je op termijn nog verwezenlijken?Β
Een online groepscoaching programma? Een membership?
Β Dat "klein starten" heeft nog extra voordelen:
Dat kan met een laagdrempelige online training (< β¬ 300) en uiteraard ook met gratis modules, zoals een gratis mini course.
Zo kan jij jouw droomklant alvast een voorsmaakje geven van hetgeen erna komt: je nog waardevollere (en duurdere) online programmaβs.
Een andere manier om klein te starten (en snel te leren) is om eerst een bètaversie te lanceren van je online training. Lees mijn eerdere blog als je er graag meer wil over weten.
Het is dus heel belangrijk om doordacht te werk te gaan.
Het succes van je online training wordt immers mee bepaald door het denkwerk dat je doet voordat je start met het uitwerken van de content van je online training.
Je kan dit alles ook nog even nalezen in mijn eBook.
Als je graag wil dat ik het je doorstuur zodat je alles op je eigen tempo nog eens kan doornemen, klik dan hieronder.
Dan is mijn online training βHoe bouw je een sterke basis voor succesvolle online trainingen?β iets voor jou β inclusief werkboek van meer dan 70 pagina's.Β
Klik hieronder voor meer info!
Heb je graag dat ik het allemaal voor je klaar zet? Of wil je je laten coachen? Dat kan!Β
Stuur me een e-mail op [email protected] en we bekijken samen even waar je juist nood aan hebt.
GRATIS EBOOK
Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- Γ¨n onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten!Β
Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.
Thinkific heeft een geΓ―ntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.
Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.
Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo.Β
Meer weten over Plug & Pay? Klik hieronder op het logo en test het 14 dagen gratis uit.